Jiří Holý - Originální litografie "Tři ženy a muž"
Kód: 635-B35Detailní popis produktu
Tato originální litografie akademického malíře Jiřího Holého je součástí souboru grafik pro galerii Hollar (grafiky: Létající rostliny, Tři ženy a muž 1966 )
akademický malíř Jiří Holý nar. 13.12.1926 v Hradci Králové zemř. 7.4.2017 v Praze
Jeho dílo odráží pohnutý životní příběh, ovlivněný hlubokým morálním základem, nabytým ve věřící rodině Legionářů, Sokolů, bojovníků za svobodu i odpůrců fašismu, perzekuované komunistickým režimem, tato skutečnost ovlivnila významně jeho tvůrčí kariéru, tak jako jeho hluboká víra a esoterické schopnosti, po revoluci v roce 1992 založil Nadaci Likvidace Lepry, kterou úspěšně vybudoval, za svoji činnost byl opakovaně oceněn jak v Čechách tak zahraničí. a své dílo předal před svou smrtí svému nástupci Katolické Církvi.
Jiří Holý prožil celý život po boku manželky akademické malířky Sybilly Klumparové-Holé
Umělecká a tvůrčí dráha:
- Absolvent vyšší průmyslové školy stavitelské
- 1956 absolvent VŠUP u profesora A. Fišárka
- Jeho kariera započala velmi slibně, jeho díla byla opakovaně vystavována.
- Maloval portréty Maminka, Jaroslav Vojta herec, Vlasta, autoportrét
- 1964 samostatná výstava v Praze , Galerie na Karlově náměstí -- abstraktní kubistické formy (serie obrazů: Rozevření,)
- jeho velmi dobře začatou malířskou dráhu přerušil politický akt, v roce 1969 byl za své politické názory a veřejný výstup vyloučen ze Svazu výtvarných umělců
- o roku 1969 nemohl vystavovat.
Ve své tvůrčí činnosti však nadále pokračoval, o to více je jeho dílo zajímavější, jeho dílo je nespoutané a ž expresivní, svobodné, plné ezoterických a náboženských motivů.
(Korunování mučednickou smrtí, Beznaděj, Padlý) zpracoval náboženská témata (děvečka boží soubor madon, hlava apoštola, a esoterická témata (dualita, přechod do další dimenze, napojení), lidské utrpení, velký význam barev. Jeho dílo a téma jeho prací je poznamenané strádáním a utrpením, nemocemi i nespravedlností a svévolí režimu.
V 80tých letech namaloval 2 nadrozměrné obrazy
Namaloval soubor grafik, dále hlavně olejomalby, a velkoformátová díla , jeho dílo mělo přesah do architektury a veřejného prostoru, realizace mozaiky ve veřejném prostoru
Bruselský styl je vžitý název pro výtvarný styl, uplatňující se v architektuře a užitém umění v Československu na konci 50., v 60. a 70. letech 20. století. Název je odvozen od fenomenálního úspěchu, který zaznamenala československá účast na EXPU 58 v Bruselu a který motivoval československou společnost k hledání nového vizuálního stylu v architektuře a užitém umění. Obecněji ho lze definovat jako měkký modernismus.
Charakterizují jej křivky, paraboly, trojúhelníkové tvary.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.
AEST+ art collections Správa sbírek umění.
Zprostředkujeme nákup uměleckých předmětů.